VII Международный джазовый фестиваль "Тёmkin jazz"
10 - 12 апреля 2019 г.

Купить билет
  • ENERGY 2012 - статьи, репортажи, отзывы

    «Ми всі видохнули....» або Імпровізація як мистецтво виживати

     Опубликовано: 22-12-2012, 09:57  Комментариев: (0)

    Источник: http://www.i-pro.kiev.ua/content/%C2%ABmi-vsi-vidokhnuli%C2%BB-abo-improvizatsiya-yak-mistetstvo-vizhivati «Ми всі видохнули....» або Імпровізація як мистецтво виживати

    Джаз в Україні переживає сьогодні певний ренесанс. Це віртуозне мистецтво за останні 10 років завоювало величезну кількість шанувальників. Джазові фестивалі з'явилися практично у всіх великих містах України: Ужгород, Івано-Франківськ, Львів, Рівне, Луцьк, Донецьк, Дніпропетровськ, Кривий Ріг, Одеса, Київ, в Криму - Коктебель, Севастополь - далеко не повний географічний перелік гарячих «джазових точок» . Практично в будь-якому маленькому місті України існують та відкриваються нові джаз-клуби. На сьогодні - це точний показник культурного рівня міста і його культурного середовища. Яскраві та харизматичні особистості просувають мистецтво джазу, шанувальники «голосують гривнею» за улюблений джаз, купуючи квитки на концерти. Кількість їх неухильно зростає. І нарешті, відбулася непересічна культурна подія: 16 - 18 травня 2012р. в Кременчуці в рамках II Міжнародного джазового фестивалю "Energy" пройшов перший в Україні Конкурс піаністів-імпровізаторів імені Дмитра Тьомкіна (1894 - 1979), уродженця Кременчука композитора і піаніста, який завоював всесвітню славу одного з кращих творців музики до кінофільмів Голлівуду.

    Конкурс відбувся за підтримки Посольства України у Великобританії, Патріка Раса (США) і особисто Олівії Дуглас-Тьомкін, (Великобританія), яка на додаток до офіційних призів фестивалю за 1е, 2е та 3е місце, заснувала спеціальний призовий фонд, тим самим підтвердивши статус Конкурсу як вагомої культурної події. Кожен з учасників, що вийшов у заключний тур, отримав грошовий приз. Інформація про конкурсні події розміщена на офіційному сайті Дмитра Тьомкіна в США. «Volta Music» - офіційне видавництво музики Дмирий Тьомкіна в США, приготувало конкурсантам особливий подарунок - книгу «Дмитро Тьомкін: Портрет» автора Крістофера Палмера, а також спеціально відзняте офіційне відео-привітання "Привіт з Голлівуду". В день Гала-концерту 18 травня його побачили всі конкурсанти, учасники Фестивалю, гості та численна фестивальна публіка.

    Не дивно, що засновниками та організаторами конкурсу виступили музиканти - Джаз-бенд «Apple Jam», а також Громадська організація «Агентство розвитку територій Кременчука» та Управління культури Кременчуцької міської ради.

    Шановне Журі конкурсу очолив Володимир Соляник - Заслужений артист України, піаніст-імпровізатор, професор КВГУ ім. Глієра (Київ), почесний арт-директор щорічного міжнародного фестивалю Джаз Коктебель.

    Наталя Лещенко, голова Оргкомітету, на прес-конференції в честь відкриття конкурсу одразу зізналася, що конкурс приніс безліч сюрпризів: «Ідея конкурсу молодих піаністів-імпровізаторів належить члену Оргкомітету Лещенко Ігорю, і з'явилася ще рік тому, коли ми проводили в Кременчуці вечір пам'яті нашого земляка, піаніста і композитора Дмитра Тьомкіна. Готува@ ���� ППр<���о конкурсу імпровізаторів майже рік, та нажаль, у зв'язку з Євро-2012 змістилися терміни навчання та іспитів, і через це значна кількість учасників просто не змогли приїхати..Тим не менш, підібрався дуже сильний склад виконавців-імпровізаторів у різних стилях, в тому числі академічній та джазовій музиці, - і було відібрано 18 заявок конкурсантів з 12 міст України та м.Тули (Росія). Коли ми отримували аудіо та відео матеріали учасників - я просто заслуховувалась їх майстерністю. Вже тоді нам було ясно, що Конкурс поставив перед журі доволі складне завдання відбору переможців.»

    Імпровізація – серцевина джазового мистецтва. Сто років тому джаз, власне, і народився - із спонтанної колективної імпровізації. І на сьогодні він має вплив на всі форми музикування, включаючи академічну музику. Імпровізація - поняття широке, характерне для усіх видів мистецтва. Але в джазі – це стрижень розвитку всіх його напрямків, бо є обов'язковою частиною джазової композиції. Якщо ти не вмієш імпровізувати - то не можеш вважатися справжнім джазовим музикантом. Так само, як в наші непрості часи, вміння імпровізувати у житті - є умовою виживання в ньому.

    Тож імпровізація - це розкрите небо для вищого пілотажу майстерності - і під час життєвого соло, і під час соло музиканта на сцені. Зрозуміло, чому конкурс імпровізаторів - захоплююче змагання найкращих серед кращих.

    Сьогодні в США і Західній Європі такі заходи постійно відбуваються, на пострадянському просторі вони проводяться в Прибалтиці та Росії. В Україні Кременчуцький конкурс піаністів-імпровізаторів ім. Дмитра Тьомкіна - перший.

    Тому, як зауважив Голова журі Володимир Соляник, нечесне суддівство і заангажованість цьому конкурсу не загрожує ніколи: «Подібне може бути тільки там, де є виконання під фонограму. Але в джазі це нереально в принципі, це той світ, який не продається. Для чого тут когось піднімати або проштовхувати? Якщо ти не професіонал - ти все одно ніде не будеш сприйнятий. Джаз - це музика дуже особиста, відверта і жива, там немає «фанери». Це її відрізняє від популярної музики, і вберігає від неминучих фінансових умов, які є в шоу-бізнесі. Коли купуються у всіх цих конкурсах місця - це до музики не має жодного відношення. Імпровізація, як велике вміння складати музику в цю хвилину, тут і зараз, - це справжнє мистецтво, я і радий що ми розпочали цей конкурс в Україні. Я думаю, що в майбутньому він стане дуже популярним.»

    Отже, до участі у 2-му турі пройшли 18 найсильніших виконавців з 10 міст України, серед них такий відомий піаніст, як Олексій Боголюбов, м. Київ; а також піаніст Андрій Денисов з м. Тула (Росія). Завдяки високому рівню різних стильових напрямів, в яких імпровізували учасники, конкурс виявився не тільки віртуозним і творчим, але й видовищним.

    Для завдання - імпровізації на єдину для всіх задану тему з творів самого композитора Дмитра Тьомкіна, а також - імпровізації на тему за вибором конкурсантів з творів маестро, - учасникам було дано надано час підготовки, обмежений двома годинами. Треба додати, що ноти із творами Тьомкіна видаються компанією «Volta Music» у США, і музиканти побачили їх вперше в житті. Одним з найскладніших етапів для виконавців став третій етап, - конкурс таперів, - завдання без підготовки, сходу, зімпровізувати музичний супровід фрагмента німого фільму, до якого у свій час писав музику легендарний Дмитро Тьомкін.

    Справжнім творчим відкриттям серед учасників конкурсу став сліпий з дитинства 23х-річний музикант-імпровізатор з Олександрії - Іван МОХІЙ. Брати участь в конкурсі таперів йому допомагали, розповідаючи синхронно про події Голлівудського вестерна, що стрімко розгорталися на чорно-білому екрані. Музикант блискуче впорався з цим завданням, і став улюбленцем публіки, яка вітала його стоячи, а також - фаворитом зарубіжних гостей фестивалю, групи знаменитого бразильського виконавця боса-нови - Філо Машадo (Filo Machado, вокал \\ гітара), в складі: Арк Овруцький ( Ark Ovrutski, контрабас, бас-гітара), Джордже Контінентіно (Jorge Continentino, саксофон, флейта), Адріано Сантос (Adriano Santos, барабани). З ними Іван прекрасно зіграв на джем-сейшн по закінченні офіційної програми фестивалю "Energy". Голова журі Володимир Соляник від себе особисто вручив Івану зворушливий сувенір - маленьку модель білого рояля, привезену з Лос-Анжелеса. Зарубіжні гості також відзначили прекрасний виступ своїх колег на фестивалі «Еnergi» - львівського гурту «Шоколад». Молода команда ошелешила темпераментом і незвичайною красою українського мелосу, підкорила емоції публіки розкішним етно-джазовим звучанням, оригінальними трактовками і європейським рівнем майстерності. Вражає навіть перелік країн, де вони встигли завоювати симпатії слухачів.

    Джаз-бенд Apple Jam (м. Кременчуг) підготував для фестивального виступу спеціальну програму з творів Дмитра Тьомкіна, в авторському та власному аранжуванні. Для багатьох українських слухачів твори земляка звучали вперше. Хоча стилістика Голівуду сяяла білосніжною посмішкою в кожному творі, та неповторний слов'янський мелос, легка вдача, гумор і тепла душевність мелодій Дмитра Тьомкіна безумовно підкорили відчуттям рідного коріння в його музиці.

    «Ми всі видохнули....» або Імпровізація як мистецтво виживати

    Джаз-бенд Apple Jam (Кременчук) та степіст Олексій Гілко (Одеса)

    У завершальному турі Конкурсу, в умовах найгострішої конкуренції молоді імпровізатори показали такий високий рівень, що журі змушене було запросити до участі 10 піаністів - замість заявлених семи. За їх рішенням, у фіналі кращими стали: володар І-ї премії конкурсу - Альберт Саприкін, м. Київ, студент НМАУ ім. П. Чайковського, імпровізатор в області академічної музики, і Олексій Боголюбов, м. Київ, - володар II-ї премії конкурсу, відомий в Україну піаніст, композитор і джазовий імпровізатор.

    Решта місць на конкурсі були розподілені наступним чином: три третіх премії вручені Андрію Рибальченко, м. Донецьк, Павлу Полончук, м. Черкаси, та Андрію Денисову, м. Тула, Росія. Учасник з Кременчука Давид Пасенко, студент 2-го курсу льотного коледжу Кременчука став володарем спеціальної номінації «Гордість Кременчука».

    Сюрприз конкурсу ім. Дмитра Тьомкіна - це перемога Альберта Саприкіна, який порушив стереотип про те, що мистецтво імпровізації - це вотчина джазу: «На мій погляд, в академічній музиці більше свободи для імпровізації, адже немає необхідності дотримуватися «сітки», можна згорнути куди завгодно і вирішити долю твору навіть несподіваним для себе чином. Але у імпровізації як такої є і свій "темний" бік - існує великий ризик розчинитися серед купи стилів і перетворитися в апологета всієї історії музики».

    «Ми всі видохнули....» або Імпровізація як мистецтво виживати

    Лауреат І премії Альберт Саприкін

    Олексій Боголюбов, володар II-ї премії, поділився: «Довгий час вважалося, що імпровізація закінчилася на творчості Баха. Це правда - сьогодні небагато справжніх майстрів в джазі. В академічній музиці це вміння взагалі не заохочується офіційними навчальними програмами. Ми приїхали сюди - видихнути! - Ось, нарешті, є конкурс, де ми всі можемо бути самими собою».

    Підсумовуючи конкурсні події, член журі Петро Полтарєв, зазначив: «Як би там не було, конкурс імпровізаторів - це конкурс вищої майстерності. Ті музиканти, які пройшли цю школу, решту вершин беруть - вільно».

    «Ми всі видохнули....» або Імпровізація як мистецтво виживати

    Антон Синюк, Андрій Рибальченко, Олексій Боголюбов та Микита Черницов

    Добавление комментария

    Ваше Имя:*
    Ваш E-Mail:*
    Комментарий:
    Вопрос:
    111+33=
    Ответ:*
  •